Men hvor er ideen?
Dato: 05.06.24
I en periode var det min kanskje mest brukte setning. Jeg sto der i klasserommet på hippe Westerdals sammen med lærerkollegaen min fra art direction. Rommet foran oss var fullt av studenter, og alle tredve skulle etter tur presentere kommunikasjonsløsningene sine. Kampanjer for organisasjoner, kreative løsninger på samfunnsproblemer, nytenkende konsepter på tv-programmer. De hostet og harket av nervsøistet, eller brant av fremføringslykke og sceneglede. Det var forklaringer og underbyggelser. Og så kom løsningen. Sermandet: NULL idé.
Konsept og idé. Hva er egentlig forskjellen? La meg ta et skikkelig gammelt eksempel
Dato: 27.05.24
Husker du de tidlige Lottokampanjene? Hvis du har sett dem, gjør du det. De er lette å huske. Hvorfor? Fordi de har en bærende retning som rommer et vell av kule ideer. Med andre ord: Vil du ha et budskap som varer i evigheter: Lær deg å jobbe ideprosess.
Kunsten å dumme seg ut. Og nyte det. For: Vil du være kreativ, må du tørre å være idioten. (Artikkel for Ledelse)
Dato: 01.06.23
«Først kommer alt det dumme. Så til slutt kommer det noe som er brukbart. Kanskje.» Sitatet er en erkjennelse av at en ideprosess handler om mye annet enn gode ideer. Til å begynne med faktisk helst om de dårlige. Når man snurrer i gang idemølla, skreller man av det som ligger øverst i tankeboksen først, og det er ikke nødvendigvis det mest geniale. Her er klisjeene, selvfølgelighetene, de innlysende sammenhengene, kanskje parret opp med noen personlige tabuer og morsomheter bare du synes er festlig.
A er egentlig en fønikisk okse
Dato: 08.06.22
Ideutvikling handler om å ha et annet blikk på det du skal formidle. Om å la fantasien flyte litt fritt en stund. Om å klare å flytte seg litt til utkanten av tankene og ikke bli sittende fast i gamle tekstlige forstillinger. Da kan det kanskje hjelpe å ha en okse travende rundt på papiret.