tekst

Kunsten å dumme seg ut. Og nyte det. For: Vil du være kreativ, må du tørre å være idioten. (Artikkel for Ledelse)

Dato: 07.04.17

”Først kommer alt det dumme. Så til slutt kommer det noe som er brukbart. Kanskje.” Sitatet er en erkjennelse av at en ideprosess handler om mye annet enn gode ideer. Til å begynne med faktisk helst om de dårlige. Når man snurrer i gang idemølla, skreller man av det som ligger øverst i tankeboksen først, og det er ikke nødvendigvis det mest geniale. Her er klisjeene, selvfølgelighetene, de innlysende sammenhengene, kanskje parret opp med noen personlige tabuer og morsomheter bare du synes er festlig.

Les mer >>

Vi driver tyrefekting i Norge allerede fra seksårsalderen. (Men jeg kunne laget en tittel der det står at ungene lærer ABC.)

Dato: 28.03.17

Ideutvikling handler om å ha et annet blikk på det du skal formidle. Det er selvfølgelig helt i orden å si at barna lærer å lese og skrive. Men det er jo mye morsommere at de trikser med eldgamle symboler med hemmelig mening eller driller en okse.

Les mer >>

Men hvor er ideen?

Dato: 01.02.17

I en toårsperiode var det min kanskje mest brukte setning. Jeg sto der i klasserommet på hippe Westerdals sammen med lærerkollegaen min fra art direction. Rommet foran oss var fullt av studenter, og alle tredve skulle etter tur presentere kommunikasjonsløsningene sine. Kampanjer for organisasjoner, kreative løsninger på samfunnsproblemer, nytenkende konsepter på tv-programmer. De hostet og harket av nervsøistet, eller brant av fremføringslykke og sceneglede. Det var forklaringer og underbyggelser. Og så kom løsningen. Sermandet: NULL idé.

Les mer >>

Konsept og idé. Hva er egentlig forskjellen? La meg ta et skikkelig gammelt eksempel

Dato: 05.12.16

Husker du de tidlige Lottokampanjene? Sannsynligvis gjør du det. De er lette å huske. Hvorfor? Fordi de har en bærende retning som rommer et vell av kule ideer. Med andre ord: Vil du ha et budskap som varer i evigheter: Lær deg å jobbe ideprosess.

Les mer >>