tekst

Konsept og idé. Hva er egentlig forskjellen? La meg ta et skikkelig gammelt eksempel

Dato: 05.12.16

Husker du de tidlige Lottokampanjene? Sannsynligvis gjør du det. De er lette å huske. Hvorfor? Fordi de har en bærende retning som rommer et vell av kule ideer. Med andre ord: Vil du ha et budskap som varer i evigheter: Lær deg å jobbe ideprosess.

«Lottomillionærer er ikke som andre millionærer» var i årevis kampanjetema for Lotto. Formuleringen uttrykte den grunnleggende tankegangen som alle andre aktiviteter sprang ut fra. Vi kan si at det var dette fundamentet som bar ideene: Det var RETNINGEN.

Det tar tid å jobbe ut et slikt konsept. Du skal ganske langt ned i materien både i ditt eget hode og i oppdragsgiverens produkt, for å klare å få til noe som ikke bare er riktig, men som også vekker interesse ut over det mest alminnelige. OG. Når det foreligger, og du egentlig håpet du var ferdig, begynner del to:
IDEUTVIKLINGEN.

Ideene er utbroderingen av den konseptuelle tanken. Når det gjaldt Lotto, var presentasjonen av hver enkelt Lotto-karakter tilpasset denne ikke-som-andre-millionærer-rammen. Damen i badebassenget med de oppblåste kosedyrene, fyren i den superlange Limoen eller gubben i sofaen som så på video i Værdal'n; De var alle hakket mer utradisjonelle enn oss alminnelige. Men ikke helt. De var karikert, men ikke så mye at vi ikke kan kjenne oss igjen.

Så, hvorfor ble det gjort akkurat slik? Et vesentlig element da konseptet ble utviklet, var at nordmenn ikke hadde sans for millionærer som kom i form av nyrike skrytepaver. Samtidig var premiene noe av lokkemiddelet i Lotto, og de var da blitt så store at å snakke om millioner, var relevant.
Løsningen ble å skape en ny type riking som vi kunne godta. En eksentrisk, folkelig, usnobbet type som gjorde som hun eller han selv ville, både med livet sitt og pengene.
Det traff. Reklamefilmene for Lotto har faktisk gått i reprise. Tenk det.